Affärsmodell

Kundvärde

Kärnan i affärsmodellen är ett brett sortiment av kvalitetsprodukter från ledande leverantörer. Produkterna levereras både i standardutförande eller anpassade efter kundernas unika önskemål. Kundanpassningarna görs antingen i någon av verksamheternas förädlingsavdelningar eller direkt hos OEMs tillverkare om volymerna är högre. Exempel på kundanpassning kan vara att ett antal komponenter levereras sammansatta eller att en produkt har ett anpassat utförande som exempelvis kan vara justerad kabellängd med en monterad kontakt. Ett förtroendefullt och nära samarbete med både kunder och leverantörer är förutsättningen för en effektiv dialog och hög kreativitet vilket i slutändan ger kunderna unika produktlösningar som förbättrar deras slutprodukt. Att kontinuerligt utveckla samarbetet tillsammans med kunderna leder successivt till att kunderna samordnar en allt större del av sina inköp till OEM. Kunskap, service, effektivitet och kvalitet är några av OEMs värdeord vilka karaktäriserar samarbetena med kunderna. Medarbetarnas höga kunskap om verksamheternas produktsortiment och applikationer, stödjer kunderna vid komponentval, vilket skapar både tekniska och ekonomiska värden för kunderna.

OEM Affärsmodell

Leverantörernas bästa säljkanal 

Starka säljorganisationer, modern marknadsföring och lokala lager med effektiva logistikflöden är fundamentet i OEMs verksamheter och anledning till förtroendet att representera starka leverantörer. Ambitionen är att vara leverantörernas bästa säljkanal på respektive marknad och att göra dem till ledande aktörer inom sina respektive nischer. Starka relationer med leverantörerna bidrar till lojalitet och långsiktighet och OEM har som filosofi att undvika att marknadsföra konkurrerande produkter. OEMs position på marknaden gör att man når ut till kunder som leverantörerna själva skulle ha svårt att nå. Organisationen har genom sitt nära samarbete byggt upp stor kompetens kring leverantörernas produkter och hur de används. OEM har regelbundet diskussioner med leverantörerna kring produktutveckling vilket bidrar till att leverantörerna utvecklar produkter som möter marknadens krav och önskemål vilket ökar konkurrenskraften.

Logistik

Hemsidan som konkurrensfördel

Verksamheternas hemsidor är basen för all kundinformation där produktutbudet presenteras med all tänkbar information. Kunderna ska enkelt kunna navigera mellan välstrukturerad produktinformation, inspiration och kunskap, vilket gör OEM-bolagens hemsidor till naturliga arbetsredskap i kundernas vardag. E-handelsfunktionerna effektiviserar flöden och blir ett naturligt verktyg i kundernas inköpsarbete. 

Effektiva logistikflöden

Samordningen mellan OEMs mindre lager och de större logistikcentren effektiviserar varuflödena vilket ger både kostnadseffektivitet och hög kvalitet samt förbättrar servicegraden. För större kunder skräddarsys logistiken efter kundernas krav, bland annat avseende leveranssätt, förpackningsutförande och leveransfrekvens, vilket skapar tydliga fördelar för kunderna. Ett löpande arbete med att effektivisera och skapa väl fungerande varuflöden ökar successivt tillgängligheten, kvaliteten och servicegraden

För våra tillverkare innebär detta att de:

  • Får effektiv marknadsföring och försäljning på lokala marknader.
  • Får sina produkter marknadsförda på moderna hemsidor med kompletterande produkter.
  • Når marknader och kunder som de skulle haft svårt att nå på egen hand.
  • Får en partner som bidrar med kundanpassningar
  • Får effektiva logistiklösningar som möter kundernas krav.
  • Får återkoppling från kunderna som bl.a. bidrar till arbetet både med att stärka konkurrenskraften på befintliga produkter och kundbehov för framtida produktutveckling.

För våra kunder innebär detta att de:

  • Får tillgång till komponenter från över 400 ledande tillverkare.
  • Erbjuds stor produkt och applikationskunskap.
  • Får helhetslösningar med kompletterande komponenter.
  • Kan minska antalet leverantörer
  • Får leveranser i rätt tid till rätt plats.
  • Säkrar hög kvalitet i produkten.
Logo

Cookieinställningar för oem.se

Cookies hjälper oss förbättra din upplevelse hos oss. Så för att kunna analysera trafiken, hantera inloggningsuppgifter, erbjuda dig personlig information och för att grundläggande funktionalitet ska fungera på webbplatsen behöver vi använda oss av lite cookies.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och kan inte stängas av i våra system. De används vanligtvis endast som svar på åtgärder som du har gjort i anslutning till en tjänstebegäran, till exempel när du ställer in personliga preferenser, loggar in eller fyller i ett formulär.

Analys och mätning

Dessa cookies tillåter oss att räkna antal besök och trafikkällor så att vi kan mäta och förbättra vår webbplatsprestanda. De hjälper oss att veta vilka sidor som är mer eller mindre populära och hur besökare navigerar runt på webbplatsen. Informationen som dessa cookies samlar in är aggregerad och därför helt anonym. Om du inte tillåter dessa cookies vet vi inte när du har besökt vår webbplats.

Marknadsföring

Dessa cookies kan läggas till av våra partners. De kan använda dem för att skapa en profil av dig, baserad på dina intressen, för att visa dig mer relevant information. De sparar ingen personlig information – endast information om din webbläsare och enhet. Om du inte godkänner dessa cookies, kommer du att få en mer allmän och mindre anpassad användarupplevelse.