Kärnan i affärsmodellen är ett brett sortiment av kvalitetsprodukter från ledande leverantörer. Produkterna levereras både i standardutförande eller anpassade efter kundernas unika önskemål. Kundanpassningarna görs antingen i någon av verksamheternas förädlingsavdelningar eller direkt hos OEMs tillverkare om volymerna är högre. Exempel på kundanpassning kan vara att ett antal komponenter levereras sammansatta eller att en produkt har ett anpassat utförande som exempelvis kan vara justerad kabellängd med en monterad kontakt. Ett förtroendefullt och nära samarbete med både kunder och leverantörer är förutsättningen för en effektiv dialog och hög kreativitet vilket i slutändan ger kunderna unika produktlösningar som förbättrar deras slutprodukt. Att kontinuerligt utveckla samarbetet tillsammans med kunderna leder successivt till att kunderna samordnar en allt större del av sina inköp till OEM. Kunskap, service, effektivitet och kvalitet är några av OEMs värdeord vilka karaktäriserar samarbetena med kunderna. Medarbetarnas höga kunskap om verksamheternas produktsortiment och applikationer, stödjer kunderna vid komponentval, vilket skapar både tekniska och ekonomiska värden för kunderna.
Starka säljorganisationer, modern marknadsföring och lokala lager med effektiva logistikflöden är fundamentet i OEMs verksamheter och anledning till förtroendet att representera starka leverantörer. Ambitionen är att vara leverantörernas bästa säljkanal på respektive marknad och att göra dem till ledande aktörer inom sina respektive nischer. Starka relationer med leverantörerna bidrar till lojalitet och långsiktighet och OEM har som filosofi att undvika att marknadsföra konkurrerande produkter. OEMs position på marknaden gör att man når ut till kunder som leverantörerna själva skulle ha svårt att nå. Organisationen har genom sitt nära samarbete byggt upp stor kompetens kring leverantörernas produkter och hur de används. OEM har regelbundet diskussioner med leverantörerna kring produktutveckling vilket bidrar till att leverantörerna utvecklar produkter som möter marknadens krav och önskemål vilket ökar konkurrenskraften.
Verksamheternas hemsidor är basen för all kundinformation där produktutbudet presenteras med all tänkbar information. Kunderna ska enkelt kunna navigera mellan välstrukturerad produktinformation, inspiration och kunskap, vilket gör OEM-bolagens hemsidor till naturliga arbetsredskap i kundernas vardag. E-handelsfunktionerna effektiviserar flöden och blir ett naturligt verktyg i kundernas inköpsarbete.
Samordningen mellan OEMs mindre lager och de större logistikcentren effektiviserar varuflödena vilket ger både kostnadseffektivitet och hög kvalitet samt förbättrar servicegraden. För större kunder skräddarsys logistiken efter kundernas krav, bland annat avseende leveranssätt, förpackningsutförande och leveransfrekvens, vilket skapar tydliga fördelar för kunderna. Ett löpande arbete med att effektivisera och skapa väl fungerande varuflöden ökar successivt tillgängligheten, kvaliteten och servicegraden