OEMs breda erbjudande av produkter och system kombinerat med djup produkt- och applikationskunskap gör att kunderna får tillgång till högkvalitativa produkter och bästa möjliga stöd i produktvalet för varje specifik applikation.
OEM arbetar kontinuerligt med att utveckla kunderbjudandet. Detta görs genom att samarbeta med ledande leverantörer huvudsakligen i Europa, USA och Asien och att utforma konkurrenskraftiga sortimenten av kvalitativa produkter. Grunden i erbjudandet är standardprodukter och system som sedan i många fall kundanpassas i ett samarbete mellan kunden och leverantören.
På koncernnivå grupperas produkterna i sex övergripande produktområden men inom de olika verksamheterna används andra grupperingar baserat på respektive bolags produktsortiment.
Breddning och utveckling av sortiment är en central del i att stärka konkurrenskraften. Detta arbete görs primärt på följande sätt:
• Samarbete med befintliga leverantörer i syfte att bredda samarbetet till en större del av leverantörens sortiment och att samarbeta runt nyutveckling av produkter.
• Starta upp samarbete med nya leverantörer av produkter som kompletterar befintligt sortimentet.
• Förvärva verksamheter som ger tillgång till nya sortiment eller produkter som kompletterar befintligt sortiment.